Proba de justificarlo. - Reisverslag uit Cusco, Peru van caitlin - WaarBenJij.nu Proba de justificarlo. - Reisverslag uit Cusco, Peru van caitlin - WaarBenJij.nu

Proba de justificarlo.

Door: Caitlin

Blijf op de hoogte en volg

04 Maart 2010 | Peru, Cusco

Sorry maar ik ben ook lui om te posten wat ik allemaal meemaak.

Vandaag heb ik een jongen, Waldemar, voor het eerst lesgegeven in het Engels en dat ging heel goed. Het onderwijs wat ze krijgen in het Engels is vrij laag van niveau (lees: nada which is Spanish for nothing.) Maar hij is heel intelligent en leergierig en ijverig om het goed te leren. Van de week zal ik meer kinderen les gaan geven in het Engels.
We waren wat oefeningetjes aan het maken toen er ineens 15 dames door het hek liepen: het was tijd voor iedereen om zijn haar te laten knippen. In anderhalf uur hebben we 50 jongetjes geknipt, buiten in de zon met muziek, wel erg gezellig.
Het was mijn taak om nieuwe langharige jongetjes naar de kapsters te sturen wanneer de anderen klaar waren. Ondertussen waren ze weer aan het voetballen dus dat was makkelijker gezegd dan gedaan, sommigen heb ik echt moeten dragen wat ook wel hilarisch was.

Gisteren heb ik helpen snijden in de keuken wat ik ook heel leuk vond om te doen. De chef leerde mij een beetje quechua en ik haar een beetje Engels. Er moesten 5 dozen groenten worden gesneden voor de soep voor lunch en voor het avondeten. De volgende keer dat ik naar Latijns Amerika ga (ja ik heb nu alweer plannen om weer terug te gaan) wil ik dat ook meer doen, helpen met koken en daar eventueel een project met straatkinderen mee doen etc. aangezien nog heel veel mensen hier honger hebben en je hier prima als kok je brood kan verdienen. Een soort Food not Bombs stylo America Latina.

Verder de rest van de week i got my ass kicked for 6jarige jongetjes met voetbal en lees ik veel prentenboekjes voor. Ze zijn hier helemaal weg van sapo y sepo (kikker en pad wat mijn papa mijn zus en mij ook voorlas toen we klein waren).

Vorige week heb ik ook een jeudgevangenis bezocht waar ze sieraden verkopen om een vak te leren en wat geld te verdienen. Best leuk om te horen dat die jongens daar vrij makkelijk kunnen ontsnappen maar het niet doen omdat ze daar een vak kunnen leren en als ze zouden ontsnappen ze weer in een rotsituatie thuis of op straat terecht zouden komen en ze zich daar ook van bewust zijn. Bovendien kunnen ze er een vak leren en onderwijs krijgen en de bewakers droegen bovendien geen wapens omdat de focus op de reïntegratie moest liggen en ze niet aan een gevangenisleven moesten wennen, erg goed en erg niet-amerikaans (gracias a dios). Ik had een rozenkrans gekocht en een zwitsers meisje met wie ik was oorbellen met groene steentjes en we maakten een praatje met wat jongens. Een zat vast voor het neersteken van iemand, de ander had twee zwitserse toeristen vermoord en de ander had zijn vriendin verkracht. Waarop ze vrolijk vroegen of wij die avond op een feest wilden komen wat daar die avond was. ¨Ehm nee, ik bedenk me ineens dat ik mijn moeder nog uit bad moet halen. Doei¨

Afgelopen weekend heb ik wat dorpjes rondom Cusco gezien wat heel mooi was. Het busje kwam ook meerdere malen vast te zitten in de modder en Peruanen denken volgens mij dat als je maar vaak genoeg over hetzelfde plekje heen rijdt, je vanzelf wel erdoorheen komt laar na poging 40 hebben ze het toch maar opgegeven en zijn we omgereden. Prachtige bergen en steppen gezien die de incas heel lang geleden hebben ingegraven. Dat deden ze omdat het op de onderste steppe warmer was waardoor planten daar wel konden groeien - normaal kon dat niet door de kou en de hoogte - naarmate de planten dan naar boven groeiden acclimatiseerden ze ook steeds meer en wenden aan de kou en de hoogte. Best slim toch die incas! Dit weekend ga ik met mijn Belgische huisgenootje naar Pisaq en het inca mseum en gaan we vegetarisch eten.

Ten slotte heb ik zin in veganistische kroketten en ben ik verliefd geworden op Youth of Today dus youtube het en check het uit!

Muchos besos de Santa Catalina
(Caitlin kunnen we niet uitspreken dus noemen ze mij maar Catalina. I aint complainin.)

  • 04 Maart 2010 - 20:18

    Mieke Craenmehr:

    klinkt weer erg leuk lieverd! ook grappig dat ze daar een haircutfest houden op school gewoon! kan ik me bijna niet voorstellen, zoiets. maar wel heel schattig! je schrijft leuk! I love you <3 xxxx

  • 05 Maart 2010 - 08:59

    Tahné:

    Hahahah en wat als ze nou graag lang haar wilde, gingen ze dan niet tegenstribbelen:P

    MMmmmmm als we terug zijn gaan we samen koken! Jij latijns amerikaans en ik thais!:D

    Had je dat spaanse boekje van kikker en pad niet van esther gehad?

    Woh vertelden die gevangen je dat gewoon doodleuk? Poeh best heftig zeg! Ik weten niet hoe ik erop zou reageren!

    Zeker slim die Inca's!Daar kunnen we nog eens wat van leren!;)

    Nou Catalina, heel veel plezier dit weekend in Pisaq!!

    Liefsssss

  • 06 Maart 2010 - 16:41

    Caitlin:

    Haha nee, ze vonden het allemaal wel leeuk om hun haren te laten knippen. We gaan zeker nog samen koken en ik had dat boekje zelf besteld, die andere was kikker en horizon :D maar die vinden ze ook heel leuk! Kiki is er trouwens ook al en gister kwam ik Yessica ook ineens tegen. Jij vliegt ook al bijna he? Liefsssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

I like bikes, hardcore, tattoos, krav maga, mma, coffee, veganism, books, backpacking, lowriders, baseball, roses, olives and Spanish.

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 35394

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 28 April 2016

Casablanca

22 Januari 2014 - 12 Maart 2014

Spanje + Portugal

17 September 2012 - 15 April 2013

Epic Latina America viaje total

31 Augustus 2011 - 20 September 2011

Joden!

02 April 2011 - 09 April 2011

Berlijn

16 Oktober 2010 - 23 Oktober 2010

Russia

30 Juni 2010 - 29 Juli 2010

Hilbillies and rednecks

28 Januari 2010 - 29 Juni 2010

Peru!

Landen bezocht: