Mijn tripje naar Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van caitlin - WaarBenJij.nu Mijn tripje naar Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van caitlin - WaarBenJij.nu

Mijn tripje naar Berlijn

Door: Caitlin

21 April 2011 | Duitsland, Berlijn

Vrijdag:
De dag voordat ik vertrok had ik bij matties van mij in Hengelo geslapen. Ik dacht dat dat mij 2 uur reistijd zou besparen, deed het ook, maar het was baravond dus meer slaap kreeg ik er niet door. Evengoed gezellig.

Za dag 2:
De trein naar Berlein! De 4 uur waren zo voorbij en eigenlijk was het hartstikke gezellig gewoon. Toen we aankwamen zijn we naar het hostel gegaan, spullen gedumpt en zijn we door Berlijn gaan banjeren.
We hebben op een mooi veldje gezeten en wat uitleg gekregen.
Daarna hadden we wat vrije tijd en gingen Tahné en ik (inmiddels al heel moe) wat eten. We hadden lekker caneloni gegeten, port en capuccinos.
Na even langs tacheles te zijn gelopen (oud kraakpand) zijn we in de avond waren we naar de opera gegaan, een stuk over Constanze. Ik vond het prachtig, Tahné ook maar blijkbaar waren we de enigen die er zo over dachten. Zelfs in de stoelen voor ons was er Engels en Duitse 'ondertiteling' waardoor je het goed kon volgen. Including Duutse tetten en piemels FTW.

Zo dag 3:
Vroeg op om na het ontbijt (en stiekem broodjes in je tas stoppen voor de lunch) naar de neue national galerie te gaan, een wereldberoemd museum voor moderne kunst.
We kregen luckily underground uitleg van onze docenten over socialisme, nazisme en kapitalisme aan de hand van sommige schilderijen.
Daarna hebben we de gedächtniskirche bekeken, een stuk kerk wat over was gebleven na de WOII, ik vond het niet zo boeiend maar Tahné was flabbergasted door een klassiek stuk wat ze binnen aan het spelen waren.
Daarna zijn we lekker Thais gaan eten en zijn we daarna naar ein midsommernachtstraum, een stuk van shakespeare in een modern jasje gestoken.

Ma dag 4:
Naar het pergamonmuseum gegaan met oude Grieken, Romeinen en Babylon.
Daarna koffie in een Spaans tentje gedronken en gegeten. Na de lunch waren we langs de universiteit gelopen en naar de Boekverbranding op de bebelplatz waar nazi's alle boeken hadden verbrand wat niet in hun straatje paste. Erg indrukwekkend. Daarna gingen wij en nog 4 anderen naar het grips theater, een van de bekendste theatergezelschappen van Europa.
We gingen een stuk repeteren wat we de volgende dag gingen opvoeren.

Di dag 5:
In de ochtend gingen we schlesisches27 bekijken, een cultuurcentrum in Kreuzberg, het kanaleneiland van Berlijn maar dan turks. Dit was gekraakt in de jaren 70 door 2 dames in wat als kunstwerkplaats begon was uitgegroeid tot een internationale organisatie voor kinderen uit de wijk op het gebied van kunst, educatie en samenleving.
Daarna gingen we meteen door om onze actie bij het grips theater bij de brandenburger tor op te voeren om aandacht te vragen voor mensenrechten.
Daarna nog wat bezienswaardigheidjes gezien, een halve meter pizza gegeten en daarna naar de schouwburg een stuk over eenzaamheid gezien wat ik slecht kon volgen en eigenlijk retesaai vond.

Woe dag 6:
In de ochtend waren we naar topographie des terrors gegaan, wat beelden liet zien van het naziregime en zijn acties in de tijd van de 1e en 2e WO. superheftig! Ik moest daarna echt even bijkomen ervan. In de middag waren we naar museum voor ontaarde kunst gegaan, bv joodse, socialistische of communistische kunstenaars maar ook maar gewoon elk beeld wat niet in het straatje van de nazi's paste.
Die avond was ik naar een stuk over Christiane F gegaan, ik vond het eigenlijk maar raar maar het blijft een cool verhaal.

Do dag 7:
In de ochtend naar het kindertheater gegaan, wat by far het leukste stuk was wat ik in heel berlijn had gezien! Wij als groepje zaten tussen de kinderklassen net zo hard mee te lachen en klappen.
Ze maakten heel leuk gebruik van film, wisseling van decors, rap tussendoor en het verhaal was prima te volgen. Hierna kregen we nog een theaterworkshop, weer van het grips theater. Eigenlijk kregen we de workshop zelf maar er werd ook uitgelegd hoe de kinderen er normaal op reageren en wat de doelen van de oefeningen waren. We moesten onder andere stukjes van het theaterstuk naspelen, supergelachen dus!
In de avond was ik naar de Berliner Ensemble gegaan - nadat ik Indiaas uit eten was gegaan - een gezelschap waar Brecht tot '45 mee had gewerkt. Regisseur Lulu had samen met Lou Reed stukken gecomponeerd voor dit stuk. De aankleding was heel tof gedaan, de mensen leken wel plat, van die schaduwpoppetjes, alleen ik volgde het verhaal niet zo goed omdat de mensen onduidelijk praatten en het duits moeilijk te verstaan was voor mij. Ik ben toen in de pauze terug naar het hostel gegaan, vooral ook omdat ik doodmoe was.

Vr dag 8:
Naar het Bauhausarchief gegaan, door een kringloopwinkel gestruind met slechte duitse jaren 80 electromuziek en daarna door de moeheid in een park neergeploft. Voor de laatste keer uit eten gegaan, dit keer met de hele groep. Superlekker gegeten en het was megagezellig, uiteindelijk stonden we met de hele groep om een piano heen liedjes te spelen. Daarna nog even in de stad een biertje wezen drinken en daarna kapot naar bed gegaan om de dag erna weer lekker terug naar huis te gaan.
Alle luidruchtige klasgenoten vielen stuk voor stuk in de trein na een half uur als kleine kindjes in slaap :) Awesome week!

• 22 April 2011 - 06:34

Tahné!:

CAITLINNNNNNNNNNNNNNN!!
    WE HAD SO MUCH FUNNN!!!:)
    XX

• 24 April 2011 - 11:16

G-g-g-g-geeeeee-run!:

Caitlin, wat een super tof verhaaltje! Klinkt allemaal donders mooi, zei je toch dat Berlijn awesome-o zou zijn :D
    Jullie hebben je dagen daar echt fucking goed benut trouwens, tot de nok toe gevuld met culturele snoeperij, trek dat erg goed. Opera klinkt vooral goed, Duutse tetten en piemels FTW!

Hahaha, flabbergasted! Win, so much fucking win right there! Hahah

Okee, ga nu maar gauw weer op mijn verhaaltje reageren ;)

Ojah, ik mis het om samen met je te reizen, verdomme, nog steeds siked over Moskou!

Okeu, heuuuuuuuuuuuuuuu

• 25 April 2011 - 09:59

Win here. Win there, so much fucking win everywhere!
    Ik tel de dagen of voor de Xvegan BBQ-zonX sessies!

Nog steeds siked over alles! Posi gaartcoh!

heuuuuuuuuuuuuuu! xxxxxxxxxx

• 20 Juli 2011 - 14:40

Gijsbertus:

Een halve meter pizza?? Huuj huuj huuuuuuj!

• 20 Juli 2011 - 14:42

Gijsbertus:

En indrukwekkende dingen heb je gezien! Moet ik toch nog eens afreizen naar Berlijn, zodat ik meer te zien krijg dan de plaatselijke kroeg, het hotel en Alexander Platz!